Waarom afvallen bij vrouwen van 40+ mislukt

Afvallen Jolande Reedijk Vitaliteitscoach

Wij 40+ vrouwen kennen dit fenomeen maar al te goed! Hoe ouder je wordt, hoe meer vet er zich gaat opstapelen rondom je middel. Afvallen wil bij veel vrouwen van 40+ niet lukken. Niet zozeer het lichaamsgewicht op zich is een probleem als wel het vetpercentage. Het percentage vet van de mens hangt af van het aantal vetcellen en de grootte van de vetcellen.

Vetcellen

De grootte van de vetcellen blijkt de voornaamste flucturerende factor te zijn. Het aantal vetcellen is min of meer vastgelegd door de invloeden in de volgende drie kritische periodes:

  • de laatste drie maanden van de zwangerschap;
  • het eerste levensjaar;
  • de groeispurt tijdens de puberteit.

Gedurende deze drie periodes wordt vastgelegd hoeveel vetcellen een mens heeft. Buiten deze periodes is het alleen mogelijk de grootte van de vetcel te veranderen. Het lichaamsgewicht en het vetpercentage blijken zich dus te stabiliseren rond een bepaald gewicht en percentage. Des te verder men van dit gewicht verwijderd raakt, des te moeilijker het wordt een verandering tot stand te brengen. Dit geldt voor zowel een laag als een hoog lichaamsgewicht. Een belangrijk begrip is het zogenaamde setpoint.

Afvallen en setpoint

Het begrip setpoint hangt nauw samen met de homeostase. De homeostase is de neiging van het lichaam om bijvoorbeeld lichaamstemperatuur, maar ook lichaamsgewicht, te stabiliseren rond een bepaalde waarde. Het is te vergelijken met de instelling van een thermostaat op een bepaalde temperatuur. Wordt de temperatuur te hoog, dan slaat de verwarming af en daalt de temperatuur. Is het te laag dan stijgt de temperatuur doordat de thermostaat weer aanslaat.

Met het lichaamsgewicht is dit niet anders. Omdat het lichaamsgewicht ook een bepaalde setpoint kent, is het dus zinvol om te proberen dit setpoint te verschuiven, dan om de verwarming van meer of minder brandstof (calorieën) te voorzien. De instelling van dit setpoint wordt onder meer hormonaal bepaald. En wel in de hypothalamus. De aard van de voeding heeft hierop invloed, evenals de regelmaat waarmee men eet. Minder, maar grote maaltijden per dag geven sneller een verschuiving van het setpoint te zien dan frequent, kleine maaltijden gedurende de dag.

Duurzame verlaging van lichaamsgewicht

Factoren die het setpoint verlagen:

  • lichamelijke inspanning, vooral aërobe inspanning;
  • koolhydraten met een lage glychemische index;
  • eiwitrijke voeding;
  • specifieke vetten rijk aan GLA;
  • glucagon;
  • essentiële voedingstoffen die de insulinespiegel constant houden: zink, chroom, magnesium, vanadium en B-complex.van insuline en glucagon, door de juiste verhouding koolhydraten-eiwitten.

Een setpointverlagend voedingspatroon bestaat uit:

  • 40% koolhydraten met een lage glychemische index;
  • 30% eiwitten;
  • 30% vetten;
  • extra B-complex, magnesium, zink, chroom en vanadium.

Het ontbreken van het hongergevoel gedurende 5 tot 6 uur en toch energie bezitten in deze periode, is het kenmerk van de ideale balans met als resultaat een verlaging van het setpoint. Om dit te bereiken is een doorbreking van onze vicieuze cirkel en gewoontes nodig.

Meer weten? Lees dan het artikel over afvallen door het doorbreken van gewoontes.

Persoonlijk advies

Neem voor persoonlijk advies contact met mij op.

Bedrijfsgegevens

Healthy & Dreams – Jolande Reedijk Vitaliteitscoach

  Heuvellaan 12, 2803 DN Gouda

06 – 535 40 535